miercuri

35 de inovatii care vor influenta acest deceniu

Puterea la ordinea zilei Cu realizari importante pe "teava", cum ar fi procesoarele multicore, puterea pura a PC-urilor se va intoarce pentru "razbunare". Si va veni in mai multe forme si marimi decat oricand! PC-ul zilei de maine va avea mai multa concurenta in "lupta" de a castiga un loc in inima universului tau tehnologic. Dar asta nu inseamna nici pe departe ca PC-ul va fi ignorat. Computerele vor deveni din ce in ce mai specializate si, desi vor aparea in forme noi, inovative, chiar si sistemele desktop traditionale vor ramane alaturi de noi ani buni de-acum incolo. Aceste lucruri au fost spuse chiar de persoane importante din industrie. Totusi, o privire scurta asupra viitorului PC-ului ar putea sa nu dezvaluie exact ceea ce credem cu totii. Procesoare cu opt nuclee, hard discuri imense, posibilitatea atasarii de placi grafice externe si multe display-uri disponibile la preturi mai mici se afla deja la orizont. In timp ce unele din cele mai interesante elemente, cum ar fi drive-uri de 20 teraocteti sau display-uri color flexibile, sunt inca destul de departe, unele din tehnologiile "must-have" pe care le-ati urmarit sunt mai aproape decat ati putea crede. Notebook-urile de generatie urmatoare cu mini-display-uri detasabile, de exemplu, sunt chiar "dupa colt". PC-uri: forma urmeaza functia Computerele au evoluat in cateva design-uri radicale - cum ar fi PC-urile Media Center si sistemele compacte Shuttle - care doar cu cativa ani in urma nu ar fi parasit laboratorul. De la "laptop-ul" Acer de 20,1 inci (si care cantareste 7,8 kg) pana la modelul XPS M2010 de la Dell (un hibrid notebok-desktop de 20,1 inci), sistemele "stranii" incep sa arate... mai putin ciudat.Totusi, reprezentantii Dell sustin ca desi design-urile precum cel al lui M2010 sunt exercitii interesante, ele nu reprezinta chiar viitorul. Desktop-urile traditionale nu vor disparea in curand. Cu piete in curs de dezvoltare precum China, cererea pentru PC-uri ieftine ar trebui sa ramana puternica.In ciuda eforturilor de genul initiativei Intel Viiv, care cauta sa standardizeze componentele PC-urilor media, putini observatori au ramas "agatati" la PC-urile de entertainment. Dupa cum afirma si reprezentantul Dell, urmatoarele generatii de standarde wireless vor permite ca dv. sa accesati orice fel de media, oriunde in casa. Pur si simplu nu va trebui sa aveti un PC de entertainment plasat langa televizor. Binecunoscuta companie de analiza a pietei, Gartner, sustine prin reprezentantii sai ca PC-urile mobile vor continua sa evolueze in linia celor doua design-uri existente: ultraportabile sub 2 kg si notebook-uri intre 15 si 17 inci, menite sa fie folosite in priza si sa inlocuiasca desktop-urile, cantarind intre 4 si 5 kg. Programata pentru inceputul lui 2007, a patra generatie a platformei Intel Centrino pentru nootebook-uri include mai multi gigaocteti de memorie flash NAND, care este asteptata sa asigure timpi mai mici de bootare si de incarcare a aplicatiilor. Si nu uitati un lucru important: tehnologia SideShow din cadrul Vista le va permite producatorilor de laptop-uri sa inglobeze un display pe capacul laptop-ului, precum display-urile externe ale telefoanelor de tip "scoica". Doriti sa verificati daca aveti un e-mail nou? Nici nu va trebui sa deschideti capacul compute-rului. Tehnologia Preface de la PortalPlayer, care va fi lansata in prima jumatate a anului 2007, va "lucra" alaturi de SideShow pentru a asigura un display detasabil pe care sa-l puteti folosi independent de notebook. In urmatorii cativa ani, design-urile deosebite vor "face legea". Directorul de management al tehnologiei din cadrul laboratoarelor Intel, Jerry Bautista, crede ca cipurile ar putea fi incorporate in mobila sau chiar si in tesaturi. Imaginati-va un PDA sau un telefon mobil venit ca accesoriu la maneca camasii dv. Sisteme De Operare: Vista Se Lanseaza... Si Evolueaza Windows Vista pentru consumatori a fost lansat la inceputul lui 2007. Cum va schimba el modul in care functioneaza "lumea" Windows? David Siroky, un veteran al Microsoft si product manager pentru Windows, sustine ca imbunatatirile Vista se pot imparti in trei categorii. Prima, si cea mai vizibila, este cea legata de grafica. Spre deosebire de XP, Vista poate folosi unitatea de procesare grafica a unui computer (GPU) simultan pentru mai multe task-uri. Aceasta este o functie cheie, deoarece interfata Aero a Vista este complexa, iar dezvoltatorii vor putea, pentru prima data, sa foloseasca mai usor grafica avansata in afara jocurilor.Vista va schimba, cel mai probabil, si managementul informatiei si stocarea datelor, afirma acelasi Siroky. De exemplu, in ziua de astazi, cand nu ne costa nimic sa facem o poza, oamenii folosesc mai mult aparatul de fotografiat. Lipsa de unelte software din XP a ridicat piata software-ului pentru editarea fotografiilor, insa Vista se pare ca a inceput sa recupereze terenul pierdut. Utilizatorii pot asocia pozelor cuvinte cheie sau alte metadate, iar galeria foto a Vista simplifica gasirea pozelor dv. Monitorul de fiabilitate incorporat in cadrul Windows Vista va poate oferi un grafic al stabilitatii sistemului in decursul timpului. Daca la un moment dat observati o problema cu sistemul dv., puteti sa verificati ce s-a intamplat in acele zile si sa reactionati dupa caz. Pe frontul Linux, sistemele de interfete vizuale XGL si Compiz, care au dat Linux-ului o fata mai frumoasa, ar putea sa depaseasca interfata Aqua din cadrul Apple OS X din punctul de vedere al posibilitatilor grafice. In Compiz, ferestrele se intind si se deformeaza cand le mutati. In plus, puteti sa vizualizati mai multe desktop-uri in 3D, pentru ca spatiul de lucru, modelat precum un cub, se roteste. Update-ul "Leopard" al OS X, care va fi disponibil in primavara viitoare, va aduce imbunatatiri usoare sistemului de operare Mac, adaugand functii precum un utilitar automat de back-up si mai multe spatii de lucru. Potrivit celor de la Gartner, atat Linux cat si Mac OS vor avea de castigat in ceea ce priveste suportul utilizatorului, iar cercetarile continua asupra sistemului de operare "web-based".Procesoarele: Cu Cat Mai Multe Nuclee Cu Atat Mai BineIn cativa ani, microprocesoarele AMD Athlon X2 si Intel Core 2 Duo vor fi depasite moral, deoarece tehnologia multicore este abia la inceput. Jerry Bautista, director de management al tehnologiei in cadrul laboratoarelor Intel, afirma ca s-au construit deja cipuri prototip cu opt nuclee de procesare, care functioneaza bine in aplicatii de productivitate (Office etc.) Dar este posibila implementarea a mii de nuclee pe o pastila. Ideea este de a gasi ceea ce este practic. Desi sistemele Xeon dual-CPU (cu un total de patru nuclee) sunt disponibile de ceva vreme, acest tip de putere de procesare ajunge in sfarsit la consumeri. Atat Intel cat si AMD intentioneaza sa introduca cipuri quad-core. Cipul Kentsfield al Intel va sosi pana la sfarsitul anului 2006, in timp ce K8L de la AMD va fi lansat la mijlocul lui 2007. Tehnologia 4x4 a AMD promite un sistem dual-socket care sa foloseasca doua cipuri Athlon 64-FX. Limita tehnologiilor multicore este de fapt o problema software, pentru ca programele trebuie reproiectate fundamental pentru a putea beneficia de procesarea paralela la scara larga. Cu alte cuvinte, impartirea unui task catre doua sau chiar patru nuclee de procesare este relativ usoara, insa impartirea in zeci sau sute de parti este cu totul altceva. Totusi, chiar si cu opt nuclee, trebuie sa ne asteptam la imbunatatiri dramatice ale performantelor in programele complexe, de la jocuri la tehnologii de cautare. Simon Hayhurst, director de product management pentru video si audio digital in cadrul Adobe, sustine ca majoritatea aplicatiilor video ale Adobe au deja elemente care le ajuta sa foloseasca mai multe nuclee de procesare, pentru ca optimizarea programelor pentru microprocesoarele cu hyperthreading a fost folosita si pentru CPU-uri multicore. Simplitatea acestei abordari consta tocmai in faptul ca se poate scrie un cod pentru hyperthreading, care se va adapta la mai multe sau mai putine nuclee de procesare. Pasul mare in ceea ce priveste capabilitatile de procesare simultana va imbunatati, de asemenea, inteligenta artificiala. Potrivit lui Bautista, inteligenta artificiala a unui joc video nu va putea fi deosebita de ceea ce o persoana ar face, fortand jucatorul sa se adaposteasca si sa urmareasca oponentii ca pe niste persoane umane. Asemenea inteligenta se va extinde si la alte aplicatii, de asemenea. Vom putea fi capabili sa cautam persoane, anumite fundaluri si chiar expresii faciale specifice printre mii de fotografii si filme. Bariere de viteza Desigur, astfel de avansuri in ceea ce priveste performanta va trebui sa fie atinse in cadrul unor parametri realisti. Microprocesoarele Intel single-core au avut probleme pe partea de consum de energie si pe cea de incalzire, grabind abandonarea acelei arhitecturi. Nuclee mai mici si mai eficiente vor continua sa asigure un profil de consum de putere mai eficient decat un singur megacip. Acest lucru inseamna, cu siguranta, vesti bune pentru notebook-uri, care, din punct de vedere istoric, au avut performante ceva mai slabe decat desktop-urile din cauza constrangerilor de caldura si de consum de energie. CTO-ul AMD, Phil Hester, declara ca mobilitatea va fi o directie principala pentru companie in urmatorii ani si ca achizitia producatorului de solutii grafice ATi va fi cheia acestei strategii. El sustine ca in anii Ô80, microprocesoarele 286 si 386 aveau coprocesoare matematice separate. In final, acestea au fost integrate in CPU. Acelasi lucru se va intampla si cu grafica 3D... in perioada de timp post-Vista. Potrivit lui Hester, ne putem astepta, de asemenea, ca managementul consumului de energie va fi imbunatatit pana la punctul in care, intr-o buna zi, un dispozitiv de marimea unui PDA va fi capabil sa produca experienta grafica de calibrul unui PC."Caramizile" ce stau la baza computerelor mai performante sunt situate pe placa de baza, dupa cum sustine Bautista. Latimea de banda a memoriei trebuie sa creasca dramatic pentru a tine pasul cu microprocesoarele. Chiar si viteza de citire/scriere a hard discurilor va trebui sa creasca. Fireste, daca se doreste o experienta de online gaming mai realista, chiar si conexiunea broadband trebuie sa "creasca", afirma Bautista. Si cum ramane cu legea lui Moore, care spune ca numarul de tranzistori de pe un cip se dubleaza la fiecare 18 luni (impreuna cu puterea de procesare)? Reprezentantul Intel afirma ca aceasta lege este de actualitate si crede ca procesarea paralela, care imparte o sarcina pe mai multe nuclee, va confirma si mai mult legea lui Moore. Nucleele multiple, mai mici, sunt mai usor de construit si nu exista vreo limita la orizont cu privire la miniaturizarea componentelor. LCD-uri: Mai Mari, Mai Luminoase Si Cu Preturi Mai Mici Pana la sfarsitul anului 2006, ecranele late vor acompania aproximativ 10% din desktop-uri, cu pana la 20% cota de piata pana la sfarsitul lui 2007, potrivit lui Chris Connery, vicepresedinte al firmei de analiza DisplaySearch.Celalalt trend important: LCD-uri mai mari, mai luminoase si mai ieftine. Rhoda Alexander, director in cadrul iSuppli, sustine ca 78% din monitoare aveau diagonala de 17 inci sau mai mica in 2005, insa ea declara ca pana in 2010, mai putin de 20% din monitoare vor fi asa de mici. Rezolutia se va imbunatati pe masura ce ecranele "cresc". Desi doar 4% dintre monitoarele de astazi pot oferi o rezolutie mai mare decat SXGA (1280x1024 pixeli), Alexander sustine ca aceasta cifra va creste la 23% pana in 2010.Ecranele de 25 de inci sunt mai mari si vor deveni un lucru comun, de asemenea, potrivit lui Connery. In plus, multumita iluminarii cu LED-uri din spate (care este disponibila in momentul de fata doar pentru display-urile "superpremium"), cumparatorii care sunt dispusi sa plateasca ceva mai mult vor avea parte de un monitor mai luminos care va afisa culorile mai bine. Dar ce se va intampla cu tehnologiile noi precum OLED (Organic LED) si LCoS (Liquid Crystal on Silicon)? Ambele isi vor gasi utilizare in anumite nise de piata - OLED pe mici display-uri precum cele ale MP3-playerelor si camerelor, iar LCoS pe televizoare cu proiectie - insa niciuna dintre ele nu va reprezenta ceva important pentru computerele desktop. Produsele LCD vor "guverna" piata cel putin pe urmatorii cinci ani, avand in vedere disponibilitatea si costurile mici asociate lor. Display-urile flexibile care pot fi indoite sau rasucite, precum si produsele cu cerneala electronica isi vor gasi si ele o parte de piata, incepand din zone precum afisarea preturilor si a detaliilor despre produse in supermarket-uri.Ecranele tactile (touch screen) vor deveni, de asemenea, mult mai populare pentru utilizatorii de nisa. Grafica: Nu Doar Pentru Gameri Nu exista un punct de oprire pentru setea de putere grafica a unui PC. Dupa cum spune si David Kirk de la nVIDIA, mai avem mult timp pana sa putem face tot ce am dori.Producatorii de unitati grafice de procesare (GPU) sunt ocupati cu pregatirea pentru DirectX 10 si imbunatatirea sa promisa a performantei de 8 ori fata de DirectX 9. nVIDIA si ATI vor trece catre GPU-uri care folosesc arhitecturile unified shader, ce folosesc pipeline-uri de uz general care pot procesa pixeli, figuri geometrice sau chiar coduri fizice. GPU-urile viitorului vor dispune de din ce in ce mai multe astfel de pipeline-uri, fiind capabile de efecte cu adevarat interesante. Cardurile dedicate de fizica (cum ar fi Ageia PhysX accelerator), care adauga performanta pe langa placa grafica obisnuita, ar putea deveni din ce in ce mai intalnite. Piata va decide in curand daca GPU-ul sau un procesor secundar este solutia cea mai buna pentru a manipula procesari de fizica.Produse precum nVIDIA Quadro Plex ar putea fi, de asemenea, un semn al directiei in care se indreapta piata. Dispozitivul care costa peste 17.000 USD este o placa grafica externa care poate efectua pana la 80 de miliarde de calcule pe secunda, cam de 10 ori mai mult fata de performantele cardurilor de top ce populeaza PC-urile. Expertii sustin ca urmatoarea generatie de placi grafice ar putea consuma pana la 200 W si ar putea necesita componente externe.O alta tehnologie noua, general-purpose GPU (GPGPU), foloseste capabilitatile specifice ale unei placi grafice intr-un mediu non-gaming. Adobe foloseste GPGPU pentru functii cum ar fi tranzitii video, intr-o oarecare forma, inca din 1995.Stocare: Teraocteti Si Mai MultVicepresedintele Hitachi, Bill Healy, sustine ca, daca tendintele actuale se mentin, pana in 2025, un hard drive standard de 3,5 inci ar putea contine pana la 20 de teraocteti de date. Pasul urmator pentru marirea capacitatii este tehnologia de inregistrare magnetica perpendiculara a datelor (PMR), care trece peste limitarile tehnologiei traditionale longitudinale si furnizeaza o densitate mai mare a datelor intr-o zona fizica data. Primele hard drive-uri care folosesc PMR sunt disponibile inca din 2005 pe piata. Seagate a declarat, prin reprezentantii sai, ca toate modelele viitoare de hard drive-uri ale companiei vor folosi tehnologia de inregistrare perpendiculara. Tehnologia heat-assisted magnetic recording (HAMR), care permite platanelor sa fie realizate din materiale care suporta un numar mai mare de biti, este asteptata sa intre pe piata la inceputul deceniului urmator. O tehnologie care abia apare la orizont este "patterned media", care foloseste "insule" de material ce nu se ating fizic una de alta, spre deosebire de un strat uniform. Viitorul stocarii optice este mult mai nesigur. Lupta actuala dintre Blu-ray Disc si HD DVD, doua formate concurente si incompatibile, nu are deocamdata un castigator sigur. Atata vreme cat exista doua solutii pe piata, nu va exista niciodata o masa critica stabilita si acest lucru va mentine preturile ridicate, dupa cum afirma Steve Kleynhans de la Gartner. Trebuie sa existe un singur standard pentru a incerca acceptarea sa de catre publicul larg. ëntre timp, un upgrade potential pentru flash media ar putea veni in forma unui dispozitiv de stocare ultradens, care este dezvoltat de catre Seagate, printre altii. Este bazat pe o tehnologie imprumutata de la microscoapele electronice si ar putea "inghesui" fara probleme 10 GB de date intr-un dispozitiv de marimea unui card de memorie SD. Viitorul TELEFOANELOR MOBILEHandset-urile devin tot mai subtiri si ofera din ce in ce mai multe facilitati. Telefonul de maine: Impatureste-l si continua ATINGE SI VORBESTE Modelul realizat de Frog si anume Ubik este un music/video/game player conceptual si un videophone cu capacitati de stocare a datelor. Iconurile sale sensibile la atingere si tastele de control se schimba in functie de aplicatie. INDOAIE-L, INCHIDE-L Display-ul flexibil al lui Ubik nu are nevoie de un sistem de iluminare din spate voluminos, astfel aparatul mobil deschis are o grosime de doar 6 mm.Ganditi subtireImpaturit, aparatul Ubik arata ca o cutie de farduri. D'ALE REtELELOR - ACCESUL FACIL LA INTERNETGSM, CDMA, WI-FI, WIMAX: Nu ne-am putea intelege cu totii? Cu IMS (IP Multimedia Subsystem) chiar am putea. Aflata in probe acum, tehnologia de retea IMS va permite oricarui tip de pachet voce, video, muzica, HTML sau de oricare alta natura sa se transmita usor intre retele IMS. Cu IMS, vei putea initia o convorbire de pe telefonul tau mobil si o vei putea incheia pe o linie cablata terestraVoIP, te vei putea uita la pay tv, atat de pe telefonul tau mobil, cat si de pe un televizor si vei putea accesa numerele din agenda telefonica de pe orice calculator sau telefon conectat la Internet. Beneficiile vor aparea numai dupa ce IMS va fi implementat peste tot in lume, lucru ce va dura cativa ani. VITEZA ESTE DOAR INCEPUTUL Telefoanele vor putea fi folosite in orice scop si vor fi permanent conectate la Internet. REtELELE: In anii urmatori, retelele de telefonie mobila vor putea transfera informatii la mai multi megabiti pe secunda si vor coexista cu WiMax, Wi-Fi si, in cazul televizoarelor, cu DVB-H sau MediaFLO IMS le va permite sa "lucreze" impreuna. HANDSET-URILE: Uitati-va dupa design-uri netede (cum este Ubik, aparatul realizat de Frog), o mai lunga viata a bateriei, posibilitatea platii online si performante grafice pentru o mai buna vizionare la tv, dar si capabilitati extinse in domeniul gaming-ului pe consola. Viitorul INTERNETULUI Viitoarea generatie de Internet nu va fi doar mai portabila si personala. Va reuni laolalta puterea oamenilor pentru ca tu sa gasesti exact ceea ce cauti.Cea mai uzuala metoda de interactiune este link-ul binecunoscut si adevarat: "apasati aici si va vom arata o alta pagina". Dar viitorul online-ului va fi rapid, bidirectional din punct de vedere al comunicarii. Noile tehnologii ne vor oferi in curand acces neintrerupt la Internet si la viteze mai mari, oriunde ne-am afla. Vom avea parte de aplicatii de Internet inovatoare, care ne vor permite sa accesam informatii indiferent de locatia noastra si sa putem lucra "cot la cot" cu colegii nostri din intreaga lume. Oamenii vor dobandi mai multa putere pe online, in loc sa citeasca doar stiri, ei vor putea sa-si dezlege propriile lor mistere. Noi site-uri si servicii vor oferi informatii croite exact pe dorintele tale, eliminand din peisaj site-urile nepersonalizate.Te conectezi mai repede si de oriundeAvand in vedere ca deja exista conexiunile de banda larga si posibilitatea de conectare la Internet de pe telefonul mobil, ce va urma? Conexiuni si mai rapide.La sfarsitul anului 2007, Sprint/Nextel va lansa serviciul mobil WiMax (o tehnologie wireless de mare viteza) pe pietele de testare, cu scopul ca pana in 2008 acesta sa deserveasca deja cel putin 100 de milioane de persoane. Serviciul "4G", care va coexista cu actualul serviciu celular 3G al companiei, va furniza o viteza de download de la 2 Mbps pana la 4 Mbps, cu 500 Kbps pana la 1 Mbps upload. Peter Cannistra, director de strategie broadband si planificare pentru Sprint/Nextel, este de parere ca reteaua 4G va fi mai rapida decat orice alt serviciu mobil existent deja pe piata si, de asemenea, ca viteza sa ar putea fi suficienta atat pentru utilizarea in calatorii, cat si de acasa. Pentru inceput, serviciul va functiona numai cu handset-uri si laptopuri hibride celular/WiMax, insa Cannistra este de parere ca seturile de cipuri WiMax vor deveni echipamente standard pentru orice tip de dispozitive, fiind aici incluse desktop-urile, router-ele si mp3 player-ele. "Pur si simplu va deveni ceva de referinta, asa cum este Wi-Fi-ul in zilele noastre sau cum au fost modemurile de 56-kbps in trecut", a mai adaugat Cannistra. Initial, probabil, convorbirile vor trece prin furnizorul existent de telefonie celulara. Cannistra considera ca Sprint/Nextel va continua sa-si extinda serviciul de date mobile 3G existent la ora actuala (cunoscut si sub numele de EvDO), care va functiona cu anumite aplicatii si ca un fel de back-up pentru serviciul 4G. Dar pentru consumatorii care nu calatoresc in marea majoritate a timpului lor si care isi doresc mai multa viteza, vestea cea mare este expansiunea rapida a serviciului broadband de fibra optica. Disponibil acum in 17 state din SUA, serviciul de fibra optica de la Verizon si de la alti provideri furnizeaza pana la 50 Mbps downstream si 5 Mbps upstream - fiind mult mai rapid decat ofertele altor furnizori de cablu sau DSL - si va deveni si mai rapid."Noile echipamente pe care le instalam, incepand cu sfarsitul anului, ne permit, din punct de vedere tehnic, sa marim vitezele de upstream pentru FiOS cu de pana la 8 ori fata de prezent si pe cele de downstream cu de pana la 4 ori fata de ceea ce oferim in ziua de azi", a spus purtatorul de cuvant al Verizon, Bobbi Henson.Din nefericire, cei mai multi furnizori de cablu si DSL par mai mult focusati pe livrarea continutului catre abonati, decat sa le permita acestora sa-l genereze singuri. Mitch Bowling, senior vice president si general manager al companiei de servicii online Comcast, afirma ca: "suntem constienti de aceasta dinamica in continua schimbare", insa vitezele de upload ale lui Comcast sunt inca "zgarcite". Bowling a spus despre Comcast ca a inceput sa livreze servicii de 16 Mbps downstream si 1 Mbps upstream, in mai multe piete competitive, ca de exemplu Fort Wayne, Indiana, unde Verizon ofera serviciul de fibra optica. Bowling nu a mai precizat cand vor fi si alte zone imbunatatite, dar a punctat faptul ca Comcast a marit vitezele de 4 ori in ultimii 3 ani, deci este putin probabil sa aiba loc si alte upgrade-uri de viteze in viitorul apropiat.Web-ul se pune pe treaba NOILE SERVICII WEB - cele care imita aplicatiile de desktop, dar care functioneaza doar intr-o fereastra a browser-ului, apar in mod constant. ënsa, aplicatiile web pe care, in cele din urma, le vei folosi, vor fi orientate pe mobilitate si productivitate si nu pe furnizarea unor aplicatii pe care le-ai putea foarte usor gasi si intr-o aplicatie desktop. "Aplicatiile Web sunt grozave pentru situatiile in care vrei sa imparti si sa colaborezi. Aici vedem cel mai mare beneficiu: in cazul consumatorilor care isi planifica reuniunea familiala anuala sau al grupului de colegi care vrea sa realizeze o propunere de vanzari", a spus Bret Taylor, product manager al Google.Brandon Schauer, design strategist pentru firma de consultanta web, Adaptive Path, considera ca urmatoarea faza a aplicatiilor web va fi orientata spre utilizari practice: "lucruri cu care restul persoanelor din lume ar putea avea un motiv sa interactioneze, nu numai oamenii din Generatia Y care au timp sa navigheze pe Internet." Coghead, o companie axata pe aplicatii web, este in dezvoltare inca din 2003, dar se va lansa cat de curand. Vorbim aici despre o aplicatie solida care le permite non-programatorilor sa-si construiasca propriile aplicatii personalizate, pentru sarcini de tipul control al inventarului, cu informatii stocate totalmente pe online. CEO-ul Coghead, Paul McNamara, spune ca aplicatia va avea ca target companiile mici si mijlocii si persoanele cu un anumit nivel de abilitati tehnice - "persoane care fac macro-uri in Microsoft Excel, lucreaza in Microsoft Acces sau Adobe Dreamweaver", precizeaza McNamara. O alta aplicatie web, care reflecta noua tendinta de productivitate, este WeSpendMoney. Datorita lansarii in luna octombrie, aceasta aplicatie este una dintre primele oferte care stocheaza datele de ordin financiar ale utilizatorilor exclusiv pe online, spre deosebire de cele mai multe aplicatii desktop traditionale, cum este Intuit Quicken sau Microsoft Money. Pedro Sousa, unul dintre cei care au conceput aceasta aplicatie, considera ca versiunile viitoare ale aplicatiei le vor permite utilizatorilor sa-si vada informatiile private si pe ecranul telefoanelor mobile cu conexiune la Internet. Un accent foarte mare cade pe mobilitate, o tema obisnuita in randul aplicatiilor de Internet. "ëntr-un anumit moment, aplicatii atat de avansate precum Google Earth vor putea fi rulate pe dispozitive atat de mici cum sunt telefoanele mobile. Utilizatorii vor putea sa caute si sa colaboreze mai eficient, indiferent de locul in care se afla", a mai adaugat Taylor, product managerul de la Google. O alta categorie, care va castiga rapid popularitate, este ceea ce Schauer, de la Adaptive Path, numeste "workarounds". Aici intra kayak.com, un site care foloseste o aplicatie web pentru a le facilita oamenilor sarcina achizitionarii biletelor de avion si VideoEgg, care comprima video prin intermediul unui plug-in, eliminand upload-urile de durata cauzate de conexiunile upstream lente. Site-urile bazate pe retele sociale, cum este MySpace, sunt foarte numeroase, dar cele care nu sunt integral sociale se vor folosi de conexiunile oamenilor pentru a rezolva probleme. Schauer este de parere ca site-urile care folosesc retele sociale in acest fel - "conecteaza-te la ceea ce Internetul a fost intotdeauna fruntas si anume sa cunosti oameni care au aceleasi interese ca si tine, dar care pot fi la kilometri departare." Exemplele includ Last.fm si Pandora, care iti descopera preferintele muzicale si aleg cantece ale unor artisti aditionali care s-ar putea sa-ti placa. Aceste site-uri iti permit sa gasesti si chiar sa asculti posturi create de altii. Un alt site similar, Soundflavour, se va lansa in curand. Motoare de cautare... avansate Cele mai multe motoare de cautare din ziua de azi depind, in primul rand, de o procesare algoritmica: rezulatele cautarii sunt afisate in functie de gradul de popularitate. Dar sistemele mai bune incep sa completeze aceasta abordare oarecum "brutala". "Noi vrem sa intelegem mai bine gandurile utilizatorilor si intentiile furnizorilor de continut", a spus Peter Norvig, director de cercetare al Google. "Cel mai mult ne bazam pe punerea cap-la-cap a cuvintelor cheie, dar vrem sa ne apropiem cat mai mult de intelegerea in profunzime a gandurilor utilizatorilor".Microsoft este o alta companie care investeste masiv in cercetare si mai ales in tehnologiile de cautare. "Lucram pe tot felul de lucruri care nu vor mai avea nicio legatura cu <<>>, spune Adam Sohn, director in grupul de servicii online Microsoft, care raspunde de portalul Windows Live. "Daca cineva cauta cuvantul "jaguar", batalia se va da intre a intelege ca "el cauta o masina" sau "o pisica salbatica din jungla" - asta va urma", a mai mentionat el. Motoarele de cautare vor putea afisa rezultate imbunatatite si mai personalizate, prin adaugarea unor surse mai bune de informatii. "Un motor de cautare este foarte bun cand caut cine a castigat un campionat mondial, dar ineficient cand vreau sa stiu cine este cea mai buna dadaca din cartier", a adaugat Sohn. Astfel, motoarele de cautare se imbunatatesc cu aplicatii de retele sociale care aduna informatiile impartasite in cadrul unor grupuri mici.Cautarea retelelor sociale se va extinde si pe alte zone. Sohn crede ca cele mai multe site-uri video incurajeaza oamenii care incarca videoclipuri si pe cei care le vizioneaza sa le adauge tag-uri. "ën timp, mai ales in ceea ce priveste video-ul, va fi aceasta identificare sociala, cand oamenii vor adauga tag-uri la videoclipurile altor persoane. Astfel, se va obtine acest set consolidat de calitati reprezentative ale comunitatii ce pot fi cautate". Solicitarea identificarii va conduce la rezultate mai personalizate. Norvig este de parere ca Google ar trebui sa-i ajute mai mult pe oameni sa foloseasca motorul de cautare, prin oferirea unor sugestii proactive - de exemplu, "se pare ca doriti sa efectuati acest tip de cautare; uitati cum se poate realiza acest lucru". Sohn considera ca Microsoft construieste un mecanism de feedback bidirectional, care ii va intreba pe utilizatori cat de util li se pare lor ca este rezultatul cautarii. Atat Norvig cat si Sohn sunt de acord ca una dintre problemele pe care motoarele de cautare le vor intampina este modul de prezentare a rezultatelor cautarii. Cele mai multe site-uri de cautare au mai multe sectiuni care extrag informatiile din baze de date diferite. "Paginile de Internet, cele cu stiri si cele cu imagini, au toate un look diferit. Vrem sa gasim o modalitate de a combina toate aceste tipuri de informatii", a spus Norvig despre site-ul Google. Sohn de la Microsoft se foloseste de exemplul combinarii rezultatelor de la sectiunea cu intrebari si raspunsuri de la Windows Live cu principala sectiune de cautare. "Trebuie sa realizam o conexiune intre cele doua servicii. Nu este un lucru care se va intampla in cativa ani, ci in urmatoarele 12 pana la 18 luni." AMENINTARI VIITOARE:PATRU TRENDURI CARE AR PUTEA FACE INTERNETUL INFIRM Potentialul Internetului este nelimitat, dar aceste patru probleme ar putea da lucrurile peste cap.Nu exista o neutralitate a Internetului: Congresul SUA evalueaza daca sa dea marilor companii de telecomunicatii dreptul de a cere companiilor sa plateasca pentru garantia unui acces mai rapid. Dar, odata ce marile companii de telecomunicatii vor obtine acest lucru, criticii se tem ca noile, micile si inovatoarele companii vor fi oarecum scoase din joc de catre Microsoft si Google, care isi permit sa plateasca pentru un acces mai bun. Nemultumirile legate de copyright: ën august 2006, reporterul care a filmat bataia dintre Rodney si King a dat in judecata YouTube, pentru ca cineva urcase filmul pe site. Universal Music Group ar putea da in judecata YouTube si MySpace pentru ca utilizatorii au folosit videoclipuri cu copyright. Omorati mesagerul si s-ar putea sa pierdem porti de acces vitale pentru opinia publica.Interesul pentru securitate: Viteza cu care clientii au adoptat bankingul online s-a diminuat, in mare parte pentru ca ei sunt preocupati de securitatea online-ului. Bancile au analizat concepte interesante, precum folosirea feed-urilor RSS sigure, care ar permite utilizatorului sa primeasca, de exemplu, alerte privind activitatea cardului bancar, printr-un feed. Pana cand Internetul va deveni mai sigur, aceste tipuri de probleme nu isi vor gasi rezolvarea. Conexiune slaba: Latimile de banda pentru upstream sunt inca "sub papuc" si, astfel, incarcarea unor lucruri precum fisierele video consuma mult timp. ën plus, latimea de banda mobila folosibila este costisitoare si anumiti operatori impun limitari suparatoare despre cum poti folosi accesul la Internet. Un Nou TargetChiar si cu o latime de banda "strangulata", oamenii incarca pe YouTube peste 65.000 de videoclipuri noi in fiecare zi. Peste 52 de milioane de bloguri vorbesc despre orice, de la cea mai buna pizza pana la cea mai recenta inginerie financiara de scandal. Crezi ca asta e impresionant? Amatorii vor gasi noi subiecte care le vor conferi si mai multa influenta. GIYUS.org, o coalitie a organizatiilor evreiesti si pro-Israel, este primul grup care a folosit Megaphone-ul, un utilitar de sistem gratuit, care, in implementarea GIYUS.org, semnaleaza articolele online care sunt anti-Israel. Peste 20.000 de utilizatori ai acestui utilitar pot face clic pe alertele respective si sunt astfel trimisi la site-ul care a publicat acel articol si isi pot scrie obiectiile in mod direct. GIYUS.org nu detine tehnologia Megaphone-ului, dar a confirmat ca cel care a creat acest software le va permite si altor grupuri sa-l foloseasca. Una dintre organizatiile care monitorizeaza procesul politic este Fundatia Sunlight (sunlightfoundation.com), care foloseste o armata de voluntari pentru a raspandi practica earmarking-ului, in conditiile in care senatorii si alti reprezentanti ataseaza in mod anonim de la cereri de sponsorizare pentru proiecte ce implica de la animale pana la facturi. Fundatia traseaza pe hartile Google locatiile sponsorizate de aproximativ 1.800 de earmarks-uri, care in total se ridica la valoarea de 500 de milioane USD si apar pe o singura factura. Voluntarii fac clic pe aceasta harta pentru a gasi earmarks-urile din districtul lor; apoi ei ii contacteaza pe reprezentanti pentru a-i intreba daca autoritatile locale au sponsorizat acel earmark.Pasul urmator pe care fundatia il intreprinde este de a ataca in aceasta perioada si alte facturi. ën final, grupul va crea un fel de depozit central de informatii, care va putea fi accesat de oricine. "Scopul nostru final este de a intoarce Strada K (o zona din Washington D.C., unde locuiesc foarte multe grupuri de lobby) cu susu-n jos, folosind tehnologia si creativitatea a mii de oameni", potrivit directoarei nationale a fundatiei, Zephyr Teachout. Jay Rosen, un profesor de jurnalism la Universitatea din New York si autor al blogului PressThink, este de parere ca jurnalistii amatori si cei profesionisti pot lucra impreuna pentru a realiza ceva mai bun decat ceea ce reusesc individual. "Blogerii se pricep la filtrare si la organizarea informatiei. Cateodata ei se implica in relatarea anumitor lucruri, dar de cele mai multe ori este accidental. ën anul urmator, Rosen va lansa un site, numit NewAssignment.net, care va imbina efortu-rile amatorilor si pe cele ale profesionistilor.Membrii vor putea sugera, dezbate si cauta stiri; reporterii profesionisti vor completa stirile alese. Internetul va continua sa se remodeleze si sa nu serveasca numai profesionistilor sau "tocilarilor", ci tuturor, fie ca vor sa-si expuna o parere sau sa duca la indeplinire o sarcina. VIITORUL SISTEMELOR DE OPERARE Windows? Linux? Mac OS? Intr-o buna zi nu va mai conta. PC-ul cu personalitate multipla In ziua de azi, alegerea pe care o faci in privinta sistemului de operare este critica; pentru computerul viitorului, nu va mai conta atat de mult. Tehnologia de virtualizare care se imbunatateste rapid iti permite sa rulezi mai multe SO-uri simultan pe un singur computer ca "masini virtuale", fiecare cu propria selectie de programe. In cinci sau zece ani, ceea ce alegi pentru sistemul de operare ar putea fi o selectie de mai multe optiuni, ca si in cazul browserelor de Web.Un factor cheie care ghideaza aceasta tendinta vor fi inovatiile hardware care fac ca virtualizarea existenta sa ruleze mai bine si mai repede. AMD si Intel livreaza procesoare cu suport hardware pentru virtualizare. Si adoptia Apple pentru procesoare Intel indica un viitor multi-OS, iar software-ul companiei, BooCamp, permite bootare duala in Windows. Soft-ul de virtualizare paralela le permite Mac-urilor sa ruleze simultan si Windows (si alte SO-uri), asa cum fac VMWare si Xen sub Windows si Linux. Intr-o buna zi, virtualizarea ne va lasa sa rulam orice aplicatie in orice sistem de operare, oricand. PC-ul tau intr-un browser Vrei sa nu fie nevoie sa intretii niciun fel de sistem de operare? YouOS.com promite un desktop complet online, la fel si numarul in crestere de programe online care ruleaza in cadrul unui browser si care nu au nevoie de instalare. Poti sa mergi de la serviciu acasa sau sa treci de pe notebook pe desktop si sa ai acelasi layout online pentru toate programele si fisierele tale. IN CURAND, PE UN SISTEM DE OPERARE LANGA TINE o privire amanuntita: Cu siguranta interfetele 3D vor deveni ceva comun, pe masura ce grafica PC se imbuna-tateste. Desktop-urile 3D produse de terti, precum cele listate la find.pcworld.com/55211 ar putea deveni o functie standard a SO de crestere a productivitatii, mai ales cuplata cu noi sisteme de fisiere. Arborii vor fi "taiati": Sistemele de fisiere din viitoarea generatie ar putea in sfarsit sa elimine structura arborescenta de stocare a directoarelor, veche de zeci de ani, si sa se comporte mai mult ca o baza de date, dupa cum sustine si analistul Tony Iams, care se ocupa de sistemele de operare la Ideas International. Sistemul de fisiere al Windows Vista, WinFS, a murit, dar ideile sale - precum cautarile in retea - continua sa traiasca.hard drive-ul pe web: Stocarea online devine tot mai ieftina si mai "generoasa" pe zi ce trece. In cativa ani, sistemul tau de operare va putea interactiona fara nicio problema cu "teancurile" de fisiere stocate online pe Web. VIITORUL DIVERTISMENTULUI Divertisment la cerere In curand: Toate filmele, muzica si televiziunea pe care ti-o doresti, oriunde si oricand vrei. Revolutia in divertismentul digital nu va fi televizata. In schimb, va fi pe podcast, pe webcast, descarcata, partajata, "wiki-uita" si disponibila pe ecrane de la 2 la 200 de inci. Dar pe masura ce ne indreptam catre viitorul divertismentului digital, multi dintre companionii electronici familiari din ziua de astazi vor disparea. Da, ecranele mari vor continua sa ne domine sufrageriile, dar vor fi mai mari, mai plate si cu rezolutii mai ridicate decat oricand. Formatul video high-definition va fi completat de un sunet surround realist, capabil sa simuleze o soapta in urechea ta sau ciripitul pasarelelor deasupra. Totusi, mixtura de cutii negre cu functii limitate care reprezinta in ziua de azi centrele de divertisment ale sufrageriilor, va fi inlocuita de media center-e si unitati de tip "set-top" care fac totul, iar gramada de fire din spatele televizorului va fi maturata de tehnologiile wireless de mare viteza. Intre timp, o serie de noi gadget-uri portabile iti vor permite sa te bucuri de "home entertainment" chiar si cand nu esti acasa. All-in-one De Sufragerie In curand, televizoarele vor deveni mai mult decat centre de divertisment - vor fi si hub-uri de comunicare care iti vor permite sa administrezi toate tipurile de media din casa, plus e-mail voce sau mesaje text si feed-uri RSS. In unele tari exista deja servicii IPTV care combina video cu voce si date, iar unele firme de cablu ofera servicii precum caller ID sau voice mail, direct catre televizoarele utilizatorilor prin intermediul receptoarelor "set-top"."Pe viitor, linia dintre televizor, PC si telefon se va estompa", spune Meredith Flynn Ripley, COO la Integra5, care vinde sisteme catre furnizorii de cablu ce ofera asemenea servicii. "Oamenii vor putea sa se conecteze si sa aleaga ce servicii vor sa acceseze si pe ce dispozitiv". Ea estimeaza ca, in SUA, aproape un milion de camine au deja caller ID si feed-uri RSS pe televizoarele lor digitale, iar serviciile de mail voce si mesagerie text vor aparea in 2007. Pana spre sfarsitul lui 2007, vom vedea un intreg sortiment de media centere de sufragerie multifunctionale care ruleaza DVD-uri, scriu CD-uri si iti permit sa distribui continutul in intreaga casa, spune Axel Fuchs, vice presedinte in cadrul SimpleDevices. Exista cateva dispozitive in vizor precum Apple iTV sau Verizon Home Media DVR. In cele din urma, aceste media centere se vor putea conecta la orice dispozitiv din casa, inclusiv la sistemele de iluminare si incalzire, la telefonul tau mobil sau media player sau la sistemul audio din masina. Motorola, de exemplu, a dezvaluit un DVR set-top care poate trimite continutul catre telefoanele Razr V3x, desi serviciul nu este deocamdata disponibil. AJUTOARE DE HOME THEATER Pe masura ce televizoarele HDTV le inlocuiesc pe cele analog - firma de cercetare Park Associates prevede aproape 100 de milioane de unitati HD in caminele din Statele Unite pana in 2010 - veti dori sa faceti loc in sufragerie pentru cel putina inca o "cutie": un player de filme high-definition. Playerele Blu-ray si HD DVD au debutat in acest an, insa cumparatorii nu s-au prea inghesuit, ferindu-se de o repetare a "razboiului" VHS-Betamax care a lasat mii de oameni cu tehnologie inutilizabila. Acest lucru s-ar putea schimba, din moment ce apar playere care combina ambele tehnologii. Ricoh a dezvoltat un laser care poate citi ambele formate, dar vendorii nu au anuntat inca planuri de fabricare a unor playere duale. In cele din urma, producatorii de electronice de consum vor introduce suport pentru entertainment high-def preinregistrat pe dispozitivele DVR/set-top conectate, dar pana atunci probabil ca va trebui sa mai punem un dispozitiv langa televizorul din sufragerie. Si sunetul surround va avea parte de noi imbunatatiri, insa nu de la noile sisteme de boxe. Desi Dolby a prezentat sunet surround pentru 22 de boxe si 2 subwoofere, sistemele 5.1 sau 6.1 vor ramane standardul pentru home theater in viitorul apropiat. In schimb, receiverele audio inteligente vor utiliza "psiho-acustica" pentru a va pacali urechile ca sunetul vine din locurile in care nu sunt montate boxe - de exemplu, de deasupra capului, dupa cum spune Jack Busser, un specialist de la Dolby Labs. Viitorii telespectatori vor avea nevoie si de un mod mai inteligent prin care sa-si controleze echipamentele, precum NevoSL de la Universal Electronics, o telecomanda universala Wi-Fi cu un ecran LCD sensibil la atingere, sau The Loop de la Hillcrest Labs, o telecomanda sub forma de bratara cu senzori de miscare incorporati. The Loop functioneaza impreuna cu software-ul Freespace al Hillcrest, precum un mouse fara pad, permitandu-ti sa navighezi prin meniurile dispozitivelor de receptie prin gesturi ale mainii. Se pare ca in 2007 vor aparea si produse care folosesc The Loop. Asemenea telecomenzi vor suporta si mai multe tipuri de dispozitive decat modelele de astazi. TOTUL in reteaInima sufrageriei de viitoare generatie va fi o retea care iti va permite sa muti usor continutul de pe un dispozitiv pe altul. In ziua de azi, produse precum Philips Streamium WACS700 si Sonos Digital Music System recepteaza muzica prin retelele Wi-Fi. Produsele de maine ar putea suporta video HD de banda larga si sunet surround precum si multe altele. Dar cum se va intimpla asta si daca gadget-urile de la producatorul X se vor "intelege" cu cele de la producatorul Y sau daca acestea vor putea reda continut protejat prin copyright, ramane de vazut.Berardino Baratta, general manager al diviziei de aplicatii multimedia din cadrul Freescale Semiconductor prevede ca, intr-o casa, vor exista trei retele wireless. Prima, bazata pe standardul 802.11n Wi-Fi ar putea aduce continut de pe Web in fiecare camera. Dar DVR-ul ar putea trece peste reteaua Wi-Fi, transmitand fisiere video catre HDTV prin conexiune Ultra-Wideband (UWB), dupa cum spune Baratta. si fiecare dispozitiv, de la televizor la prajitorul de paine, va fi controlat printr-o a treia retea bazata pe standardul ZigBee de la Freescale, o tehnologie wireless cu consum redus de energie, care poate transmite pachete mici de date pe distante scurte. La un moment dat, "vei intra in casa si iTunes iti va actualiza automat lista de cantece de pe media player-ul tau cu Wi-Fi", spune Beau Beck, vice presedinte la Airgo Networks, o companie americana care a pus bazele tehnologiei multiple-input, multiple-output (MIMO) folosite astazi in retelele Wi-Fi rapide. "Cand iti vei parca masina in garaj, vei incepe sa descarci automat ultimul episod din serialul tau preferat pe DVR-ul din masina". Exista si cateva impedimente. In primul rand, tehnologiile UWB sunt inca in "la cutite": standardul Wireless USB de la Wi-Media Alliance si UWB de la Freescale. In plus, standardul 802.11n ramane in flux, cu un al doilea draft disponibil de-abia in cateva luni. Producatorii scot deja dispozitive draft-n, dar aceste produse s-ar putea sa nu fie compatibile cu alte echipamente draft-n sau cu standardul final. Sunt si vesti bune: Wi-Fi Alliance spune ca va incepe sa certifice produse draft-n la mijlocul lui 2007; certificarea va garanta un anumit grad de interoperabilitate intre dispozitive. Unele firme care produc electronice de consum ar putea opta pentru retele power-line care utilizeaza cablurile deja existente in case pentru a transfera date sau pentru a controla dispozitive - dar si aici sunt cateva standarde "pe duca". Totusi, altii ar putea alege cablu FireWire pentru a muta sunet si fotografii intre device-uri sau Bluetooth pentru controlarea echipamentului. Mai este nevoie si de: o modalitate facila de a administra fisierele media intre dispozitive disparate, spune Al Delattre, managing director pentru firma de consultanta Accenture. "Este destul de usor sa muti fisiere muzicale de pe un computer pe un iPod sau home theater, dar este mult mai greu sa le administrezi de pe telefoane mobile, memory stick-uri sau alte dispozitive".Totusi, incep sa apara solutii. De exemplu, software-ul SimpleCenter de la SimpleDevices iti permite sa vezi continutul stocat pe orice dispozitiv din retea si sa il redai pe orice alt dispozitiv compatibil din retea, spune Fuchs. De exemplu, ai putea lua o fotografie de pe un telefon Wi-Fi si sa o afisezi pe televizor, printr-un receiver, sau sa folosesti o telecomanda universala pentru a reda un MP3 de pe computer pe boxele din sufragerie. SimpleCenter functioneaza cu telecomenzi Nevo, dispozitive Philips Streamium si telefoane Nokia N80, dar Fuchs sustine ca, in cele din urma, vor functiona cu orice alt dispozitiv care urmeaza standardele dictate de Digital Living Network Alliance. DLNA, desi este o institutie destul de tanara, are printre membri toate marile companii producatoare de electronice de consum si alte mari firme high-tech. Fuchs se asteapta ca, in acest an, sa apara o serie intreaga de dispozitive DLLNA. Regele "Content"Dar casa este de-abia inceputul. In ultimii ani, divertismentul s-a mutat incet incet din sufragerie pe iPod-uri, telefoanele Chocolate si alte dispozitive portabile. De-abia ce TiVo si ReplayTV incepusera sa schimbe notiunea de "telespectator" prin "controlarea timpului" , ca Sling Media a introdus "controlarea locului" pentru cei care s-au saturat sa fie legati de canapea. Folosind un Slingbox, oricine isi poate accesa propriile fluxuri TV prin cablu de pe orice dispozitiv conectat broadband, cum ar fi Pocket PC-urile. TiVo2Go de la TiVo ofera un serviciu similar pentru show-urile inregistrate folosind echipament TiVo. si o serie de noi music playere Wi-Fi precum MusicGremlin, Sony Mzlo sau Microsoft Zune ar putea duce "controlarea locului" chiar mai departe. Acestia sunt doar primii pasi catre un viitor in care ne putem uita la orice, pe orice dispozitiv, oriunde si oricand, dupa cum spune si Geoff Allen, director si fondator al Anystream, o companie care vinde sisteme ce le permite unor firme precum CNN sau MTV sa distribuie semnal video live pe Net. "In cinci ani vei putea sa-ti cheltuiesti banii si timpul pe o mare cantitate de continut din surse diferite, pur si simplu pentru ca asta isi doresc consumatorii. Iar daca lantul de distributie nu il va oferi in mod legal, consumatorii vor gasi o modalitate prin care sa il fure", spune Allen. Pe termen scurt, lucurile pe care le putem privi pe gadget-urile noastre portabile sunt mai constranse de Hollywood decat de hardware. In iunie anul trecut, compania americana Cablevision si-a abandonat serviciul DVR bazat pe retea dupa ce a fost data in judecata pe motive legate de copyright de mai multe studiouri importante. Studiourile au amenintat ca vor da in judecata si Sling Media, desi deocamdata nu exista nici un proces intentat. Atitudinea Hollywood-ului se schimba rapid, spune Simon Blake-Wilson, manager pentru produse DRM la SafeNet, care ofera servicii de securitate si de administrare a drepturilor pentru furnizorii de content. "In ultimii doi ani, am vazut schimbari majore in atitudinea proprietarilor de continut privind muzica mobila si televiziunea", a spus el. "Partial, acest lucru se datoreaza imbunatatirilor aduse DRM-ului si succesului inregistrat de iTunes", spune Blake-Wilson. "Dar si pentru ca realizeaza ca distributia pe Net este foarte greu de oprit sau controlat". Cu toate aceastea, studiourile, care "istoric" i-au facut pe consumatori sa plateasca de fiecare data cand cumparau acelasi continut intr-un nou format, se straduiesc acum sa ajunga la o intelegere cu consumatorii care vor sa plateasca o singura data si sa asculte oriunde. Si, desi succesul serviciului de download video al Apple a schimbat felul in care studiourile vad continutul digital, inca nu poti asculta ultimul hit Coldplay pe care l-ai descarcat de pe iTunes pe telefonul tau LG Chocolate din cauza schemelor de management al drepturilor digitale. Allen crede ca problema va fi in cele din urma rezolvata, dar numai dupa ce "vechile garzi" de la Hollywood se vor pensiona si proprietarii de continut si firmele de tehnologie vor colabora pe standarde deschise. Poate nu va fi necesar acest lucru, dar probabil ca va fi nevoie de o schimbare corporatista catre oamenii care inteleg foarte bine potentialul tehnologiei si care nu sunt atat de ancorati in vechile moduri de a face business. Intre timp, consumatorii se confrunta cu o serie de asa numite "curti ingradite" - site-uri de content precum iTunes care suporta doar anumite dispozitive si/sau formate, fortandu-i pe clienti sa mearga la mai multe surse ca sa se poate bucura de acelasi content pe dispozitive diferite.Unde va fi tot acest continut: muzica, video si alte tipuri de divertisment? Cam peste tot - pe un media server acasa, pe gadget-urile tale portabile si/sau pe serverele unor servicii Web precum Sharpcast care pot sincroniza datele intre dispozitivele tale disparate. "Ideea este sa ai aceeasi viziune asupra datelor tale, oriunde te duci", spune Gibu Thomas, CEO al Sharpcast. "Daca am iTunes pe calculatorul de acasa, ar trebuie sa am posibilitatea sa ma loghez la el de dispozitivul meu mobil si sa vad aceleasi playlist-uri".Totusi, pentru moment, serviciul Sharpcast se limiteaza doar la sincronizarea fotografiilor. Thomas spune ca terti dezvoltatori lucreaza la solutii bazate pe Sharpcast pentru video si muzica - desi, din nou, posibilitatea de a sincroniza continut protejat va fi limitata de restrictiile DRM. Continutul generat de utilizatori de pe site-uri precum Revver sau YouTube ar putea umple gaurile lasate de studiouri si de furnizorii de servicii. Si aceasta, in schimb, va duce la forme de divertisment complet noi, spune Steven Starr, CEO al Revver, care negociaza cu cativa carrieri wireless din Statele Unite pentru a oferi videoclipurile de pe site catre abonatii mobili."Intotdeauna ne place o poveste bine spusa - de aceea Neveste Disperate este atat de popular", spune Kurt Scherg, principal analist la Park Associates. Cu toate acestea, "celalalt aspect al divertismentului este poveste pe care vrei sa i-o spui lumii. La un moment dat, toate sufrageriile noastre vor deveni un platou pentru The Funniest Home Video." DREPTURILE DIGITALE DEVIN MAI FLEXIBILE Fara scheme de management al drepturilor digitale cu care atat detinatorii de continut cat si consumatorii pot trai, visul de a accesa orice continut pe orice dispozitiv, oricand, nu va deveni realitate. Schema DRM dominanta de astazi este sistemul FairPlay de la Apple, care iti permite sa asculti cantecele cumparate de pe iTunes pe pana la cinci computere autorizate simultan, precum si pe orice tip de iPod. Totusi, daca vrei sa pui un videoclip Windows Media pe iPod-ul tau sau sa asculti un cantec iTunes pe telefonul tau Nokia, nu ai noroc. Schemele DRM nu sunt compatibile. Dar daca drepturile digitale ale unei melodii nu ar fi atasate unui dispozitiv ci identitatii tale, astfel incat sa te poti loga pe orice dispozitiv vrei si sa te bucuri de continutul tau? Aceasta este ideea din spatele proiectului Open Media Commons al Sun Microsystems, care se bazeaza pe un sistem de management al drepturilor royalty-free si open-source denumit DReaM (de la "DRM everywhere available"). Folosind DReaM, consumatorii se pot loga la un sistem universal de management al identitatii si reda aceleasi fisiere media pe orice dispozitiv care suporta DReaM, spune Stefan Rust, director of corporate and industry strategy pentru Sun. Deocamdata, nici un vendor nu a anuntat planuri pentru utilizarea DReaM.Un alt sistem promitator este cel care leaga DRM de identitatea utilizatorului si vine de la Navio, o companie mica din Silicon Valley care distribuie continut online pentru Fox Sports si Walt Disney Internet Group. Mai mult, specificatiile DRM Marlin, sustinute de Sony, Panasonic, Philips si Samsung, sunt proiectate sa le permita userilor sa acceseze continut de pe orice dispozitiv, conectandu-se la propria identitate. "Solutia ideala ar fi ca oamenii sa aiba identificatori universali online care sa poata fi accesati de pe orice dispozitiv sau serviciu", spune Bill Rosenblatt, editor la DRMwatch.com, un site dedicat aspectelor privind administrarii drepturilor. Dar raman cateva obstacole mari, inclusiv lipsa unui standard pentru administrarea identitatilor, costul autentificarii hardware si software sau problemele legate de viata privata "Avocatii drepturilor la viata privata urasc ideea unei mari baze de date cu ID-uri", adauga el. Intre timp, producatorii de telefoane mobile, carrierii wireless, studiourile si gigantii software precum Microsoft vor continua sa vina cu scheme DRM cu diverse niveluri de interoperabilitate. In cele din urma, administrarea drepturilor interoperativa trebuie sa apara, spune John Desmond, vice president la MediaSentry Services pentru SafeNet, care ofera servici antipiraterie si DRM pentru industria de film si muzica."Exista eforturi mari in intreaga industrie pentru rezolvarea acestei probleme", spune Desmond. "Avem o gramada de operatori mobil care au pariat multe pe muzica mobila. Daca nu vor putea lua muzica de pe telefoane pe PC-urile si consolele audio ale oamenilor, va fi cu adevarat o problema pentru ei."Viitorul JocurilorVreti sa vedeti viitorul jocurilor? Uitati-va in buzunar. Ca si divertismentul in general, gaming-ul va deveni tot mai mobil, mai social si mai conectat, spune Michael Cai, director de broadband si gaming pentru firma de cercetare Parks Associates."Dispozitivele handheld precum Nintendo DS sau [Sony] PSP care descarca jocurile direct vor schimba felul in care vedem jocurile online multiplayer", spune el. Cu conectivitate wireless de raza lunga, gamerii isi pot accesa lumea online virtuala preferata si pot juca impotriva prietenilor lor oriunde ei (sau prietenii) s-ar afla. Producatorii de jocuri si furnizorii de servicii pot, de asemenea, trimite continut catre playerii mobili. Folosind dispozitive cu suport pentru Wi-Fi integrat, tehnologia WiMax si mai extinsa (care poate acoperi un intreg oras) sau broadband 4G de viitoare generatie, jucatorii - indiferent de locatie - se vor putea angrena in jocuri online multiplayer precum RuneScape sau se vor putea conecta cu altii pe site-uri de gaming precum ClubPogo.com. Chiar si jocurile in sine se vor schimba pe masura ce software-ul le permite gamerilor sa devina dezvoltatori. Locuitorii unei lumi online precum Second Life isi creeaza deja propriile teritorii, personaje si scenarii. Modificarile aduse de utilizatori au transformat jocul Half-Life in si mai popularul joc Counter-Strike, iar Microsoft a facut de curand disponibil publicului larg kit-ul de dezvoltare pentru Xbox, in speranta ca Xboxerii vor crea noi biblioteci de jocuri. Urmatorul mare pas in gaming-ul generat de utilizator ar putea veni vara viitoare, cand va aparea mult asteptatul Spore al lui Will Wright. Creatorul lui The Sims a cheltuit 30 de milioane de dolari pentru a dezvolta o lume unde jucatorii isi pot proiecta propriile organisme, care iau viata pe ecran si evolueaza repede in noi fiinte. Darwin ar fi incantat. VIITORUL ROBOTILOR Menajera de maine, la dispozitia taUrmatorii pasi in robotica INTELIGENTA ARTIFICIALA de astazi le permite robotilor sa raspunda la intrebari simple; conversatiile libere sunt destul de departe. RECUNOASTERE VIZUALA Aceasta capabilitate trebuie imbunatatita daca se vrea ca robotii sa devina mai utili pentru mutarea obiectelor sau pentru curatarea camerelor dezordonate. RECUNOASTERE VOCALA Daca robotii vor trebui sa-ti indeplineasca poruncile, aceasta va fi o functie critica. Prototipurile de astazi raspund doar la cateva comenzi de voce. PROCESOARE MAI RAPIDE Senzorii din corpul unui robot genereaza cantitati imense de date, determinand nevoia de cipuri mai rapide. SURSE DE PUTERE MAI MICI Celulele de energie in miniatura ar putea reduce poluarea, precum si numarul de realimentari necesare. ROBOTII CU O SINGURA SARCINA Robotii de astazi tind sa arate ca niste masinarii obisnuite si majoritatea - precum aspiratorul iRobot Roomba - indeplinesc o singura sarcina. De exemplu, RL 1000 Robomower de la Friendly Robotics (in imaginea din dreapta, cu statia de docking) iti va tunde gazonul in timp ce tu te vei uita la televizor. Masina de tuns iarba autonoma costa 1800 USD. CHEMAREA ROBOTILOR Ai nevoie de un ajutor in casa? In curand s-ar putea sa apelezi la unul dintre robotii personali "de serviciu". Aceste masinarii pot face diverse munci casnice sau sa indeplineasca cerinte precum mulgerea vacilor sau adunarea deseurilor toxice, sau pot lucra in domenii precum serviciile de urgenta sau medicale. Graficul de mai jos concentreaza opiniile expertilor despre cat de curand fiecare casa va avea un mic ajutor mecanizat. 2006 Vanzarile de Roomba ating doua milioane de unitati [Acest lucru s-a intamplat deja in mai, 2006.]2007 Vanzarile de roboti care curata piscine si spala ferestre cresc semnificativ. O noua versiune de Honda Asimo biped care poate fugi (cu 2,5 km/h) este lansat in Statele Unite. 2009 in doar trei ani, au fost vanduti 4,5 milioane de roboti domestici. 2010 Vanzarile de roboti de serviciu si personali depasesc 17 miliarde de dolari. 2025 Vinzarile de roboti de serviciu si personali se apropie de 52 miliarde de dolari. 2040 Majoritatea caminelor au acum un robot sau intentioneaza sa cumpere unul. VIITORUL CONFIDENTIALITATII Unde exista date, exista problemeNoile servicii online v-ar putea face chiar mai atractivi in ceea ce priveste atacurile de confidentialitate. Iata prezentul.Care sunt pericolele in a stoca din ce in ce mai multe e-mail-uri, documente, fotografii si informatii financiare online? Am discutat cu mai multi experti si am elaborat apoi cateva scenarii care descriu ce s-ar putea intampla in urmatorii cativa ani daca trei dintre trend-urile de inovatie tehnologica si politica publica si-ar urma traseul curent, si anume stocarea online, localizarea si biometria. Fluidizarea Web OS SCENARIU: Primiti o serie de notificari prin e-mail. Primul are atasate poze compromitatoare cu dumneavoastra in timpul facultatii. Al doilea contine extracte dintr-un e-mail ce contine detalii confidentiale despre negocierile de fuziune ale companiei la care lucrati. Al treilea este o scrisoare nostalgica pe care ati trimis-o unei foste "pasiuni" pe care ati intalnit-o la reuniunea de liceu. Al patrulea e-mail va cere sa trimiteti 50.000 de dolari catre un cont offshore in 48 de ore sau altfel sotia, copiii si seful dvs. vor primi copii ale............. sursa:pcworld.ro